Serwis Internetowy Portal Orzeczeń używa plików cookies. Jeżeli nie wyrażają Państwo zgody, by pliki cookies były zapisywane na dysku należy zmienić ustawienia przeglądarki internetowej. Korzystając dalej z serwisu wyrażają Państwo zgodę na używanie cookies , zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.

IX Ns 355/10 - postanowienie z uzasadnieniem Sąd Rejonowy w Słupsku z 2015-10-30

Sygn. akt IX Ns 355/10

POSTANOWIENIE

Dnia 30 października 2015 roku

Sąd Rejonowy w Słupsku IX Wydział Cywilny

W następującym składzie:

Przewodniczący: SSR Hubert Odelski

Protokolant: sekr. sądowy Ewelina Miechówka

po rozpoznaniu w dniu 30 października 2015 roku w Słupsku

na rozprawie sprawy

sprawy z wniosku G. M., S. M., D. M.

z udziałem J. M.

o dział spadku i zniesienie współwłasności

postanawia:

zawiesić postępowanie.

Sygn. akt IX Ns 355/10

UZASADNIENIE

Wnioskodawcy G. M., S. M. i D. M. wnieśli w postępowaniem z udziałem J. M. wnieśli o dział spadku i zniesienie współwłasności po A. M., w skład którego wchodzi współwłasność w ¼ części każdego z uczestników (wnioskodawców i uczestników postępowania), nieruchomości zabudowanej, położonej w miejscowości L., na działce nr (...), o łącznej wartości gruntów i budynku 182.849,03 zł, dla której Sąd Rejonowy w Słupsku prowadzi Kw (...).

W toku postępowania tj. na rozprawie w dniu 30 października 2015 r. wnioskodawczyni D. M. i uczestnik postępowania J. M. zgodnie oświadczyli, iż od 07 maja 2012 r. toczy się przed Wójtem Gminy K. postępowanie rozgraniczeniowe dotyczące działki nr (...), będącej przedmiotem postępowania – sygn. akt (...).6830.5.2012 (karta 759). Jednocześnie poza sporem jest to, że przedmiotowe postępowanie nie zakończyło się, a z oświadczenia wnioskodawczyni i uczestnika wynika, iż w miesiącu listopadzie wyznaczona jest czynność w postaci oględzin nieruchomości przez niniejszy organ administracyjny.

J. M. wskazał na sporny przebieg jednej z granic będącej przedmiotem postępowania nieruchomości. W ocenie Sądu niniejsza okoliczność ma istotne znaczenie dla rozstrzygnięcia, albowiem od ustalenia ostatecznego przebiegu granicy działki (...) zależy ustalenie jej rzeczywistej powierzchni, co z kolei rzutuje na faktyczną możliwość zniesienia współwłasności, ustalenie udziałów jakie będą przyszłym właścicielom (po podziale) przysługiwały, udziałów we współwłasności na której posadowiony jest będący przedmiotem postępowania budynek z wydzielonymi lokalami itp.

Na rozprawie, co do przedmiotowej okoliczności nie było sporu i wątpliwości wnioskodawcy i uczestnika.

Stosownie do treści art. 177 § 1 pkt 3 k.p.c. Sąd może zawiesić postępowanie jeżeli rozstrzygnięcie sprawy zależy od uprzedniej decyzji organu administracji publicznej.

Zawieszenie postępowania ze względu na prejudycjalne znaczenie decyzji administracyjnej następuje wtedy, gdy sąd (…) nie może w sposób wiążący rozstrzygnąć kwestii należących do drogi administracyjnej, a brak jest prejudycjalnej decyzji organu administracji publicznej lub organu samorządu. Takie znaczenie dla postępowania sądowego może mieć jedynie ostateczna decyzja administracyjna, czyli taka, od której nie służy odwołanie w toku instancji (art. 16 § 1 zdanie pierwsze k.p.a. - postanowienie SN z dnia 25 lutego 2009 r., II CSK 501/08, LEX nr 528129; wyrok SA w Łodzi z dnia 25 października 2013 r., I ACa 564/13, LEX nr 1394244).

W piśmiennictwie uważa się, że jeżeli decyzja administracyjna ma charakter konstytutywny, to zawieszenie postępowania cywilnego jest obligatoryjne, natomiast przy decyzjach o charakterze deklaratywnym - fakultatywne. Powinna to być także decyzja ostateczna (wyrok SA w Warszawie z dnia 22 stycznia 2002 r., I ACa 1944/01, OSA 2003, z. 2, poz. 3; wyrok SN z dnia 30 września 2010 r., I CSK 680/09, LEX nr 622200).

-2-

Oceniając znaczenie uregulowania przyjętego w art. 177 § 1 pkt 3 k.p.c., należy wskazać, że rozstrzygnięcie sprawy zależy od uprzedniej decyzji organu administracji publicznej, jeżeli jej treść stanowi konieczny element podstawy rozstrzygnięcia merytorycznego lub formalnego sprawy cywilnej.

Jeśli postępowanie cywilne zostało zawieszone z uwagi na prejudycjalny charakter postępowania administracyjnego, to stan uzasadniający zawieszenie postępowania trwa do momentu zakończenia postępowania administracyjnego decyzją ostateczną, a jeśli właściwy do wydania decyzji w pierwszej instancji jest minister lub samorządowe kolegium odwoławcze, to do czasu rozstrzygnięcia ewentualnego wniosku o ponowne rozpoznanie sprawy (art. 127 § 3 k.p.a. - wyrok SN z dnia 25 maja 2007 r., I CSK 24/07, LEX nr 442641).

Mając powyższe okoliczności na względzie, orzeczono jak w sentencji zawieszając postępowanie do czasu rozstrzygnięcia administracyjnego w przedmiocie rozgraniczenia.

Dodano:  ,  Opublikował(a):  Renata Zaborowska
Podmiot udostępniający informację: Sąd Rejonowy w Słupsk
Osoba, która wytworzyła informację:  Hubert Odelski
Data wytworzenia informacji: